Vill din son spela musik - bygg egen replokal

Musiken har inte dött, men den har kraftigt kommit att ändra form. Rent krasst kan dte innebära att din 14-årige son som sitter inlåst på pojkrummet framför en dataskärm håller på att spela in en skiva. Du kanske tror att han sitter där med sina stora hörlurar och spelar ett spel framför skärmen, möjligen i full fart med att jaga rätt på någon motspelare i någon typ av stadsmiljö. I själva verket så har han laddat hem ett musikprogram och håller genom detta på att skapa olika melodier som ingen annan kan höra. Kanske så är det också din son som är den nya Aviici och nästa svensk att slå igenom på den stora DJ-scenen.

Det är ett exempel på hur musik och inspelningsmetoder förändrats. Man behöver ingen replokal för denna typ av utövande och träning. Därmed dock inte sagt att behovet av en replokal helt har försvunnit - så är det inte; men faktum är att man kan se att allt färre väljer att spela musik såsom vi lite äldre känner den. Något som kan bero på tillgängligheten i musiken ovan - och naturligtvis; på kärleken till den - och på att det dels inte finns musikutbildningar i samma omfattning som förr. Vi drar in på estetiska ämnen i skolan och i kombination med att fritidsgårdar stängd så försvinner också ungdomars koppling till musik genom mer fysiska instrument - trummor, gitarrer, tromboner och trumpeter. Vidare nämnde vi en replokal och bristen på en sådan.

Bristen på replokal grusar drömmar i Stockholm

Ponera att din 14-årige son faktiskt vill spela musik och att han de facto har några kompisar som är sugna på att starta ett band. Bor ni i Stockholm så kan det vara en extrem svårighet att hitta en replokal. Dels så finns det ett begränsat antal, dels så finns det ganska stor konkurrens om dessa och dels så kostar det också pengar att hyra en sådan.

I en mindre stad så stöter en ung musiker och ett band inte på samma problem; där kan man fortfarande hitta en replokal. Alternativet kanske kan vara att bygga en replokal i källaren till det egna hemmet?

Tänk på att isolera er replokal

Oljudet kan vara fruktansvärt. Alla som någon gång varit på en rockkonsert vet att det riktigt kan skaka i kroppen och ringa i öronen. Skillnaden mellan en konsert och din sons källarband ligger i det uppenbara - de första är proffs, din son och hans kompisar är glada amatörer. Isoleringen är extremt viktig.

Skillnaden mellan isolering i en replokal och i en inspelningsstudio är att den förra ska stänga ute allt oljud - något som sker med tanke på er och era grannar - medan man i en inspelningsstudio vill förhindra oljud från att komma in och störa. Det finns en skillnad i det.

Det vi kan säga är att det inte kommer att räcka med att hänga upp några äggkartonger längs tak och väggar. Du måste förmodligen istället sätta upp några gipsväggar i källaren. Ett råd är att du hellre tar flera sådana - tätt mellan sig - än att bygga en tjockare vägg. Genom att du har lager-på-lager så dämpas ljudet rejält - och det skapar samtidigt också en bra akustik för de unga jazzkatterna inne i replokalen.

Golvet kan med fördel täckas av en heltäckningsmatta. Det dämpar ljud och den är dessutom skön att stå på. Taket? Varför inte se till hur man inreder kontor i syfte att dämpa ljud. Det finns rena akustiktak att köpa; fyrkantiga plattor som är enkla att sätta upp. Vill du ha ljus - exempelvis spotlights - så ska du tänka på att anlita en behörig elektriker för installationen.

I övrigt: prova er fram och se till att testa nya lösningar. Ljud går att bygga bort. Viktigast är att barnen/ungdomarna kan testa sina musikaliska vingar. Musiken ska inte behöva dö som en följd av bristen på en tillräckligt bra replokal.

Du kan hitta inspiration till din replokal på http://www.replokalstockholm.nu.

10 feb 2019